Onlangs

W o r k s h o p s    g e o r g a n i s e e r d   d o o r   F o r u m   V o c a a l

 

Musikalische Seelenlust
24 & 25 november 2017
Dank aan alle zangers, Wilma van der Wardt(barokcello), Rien Donkersloot(kistorgel) en niet te vergeten Heinrich Schütz, Franz Tunder, Philipp Friedrich Böddeckers, Johann Hermann Schein en Andreas Hammerschmidt.

 

 

It Takes Two
9 & 10 juni 2017

L’Allegro en il Penseroso, twee tegengestelde temperamenten in een prachtig duet van Händel tussen het Vrolijke en het Contemplatieve,
en dan Poppea en Nero die vijf keer hun kans kregen om elkaar lief te hebben.

 

Noblesse Oblige
24 t/m 28 mei 2017

Noblesse Oblige is een verzameling vocale werken van Vlaamse en Spaanse componisten uit de
regeerperiode van Karel V en Filips II.

 

FolkSongs
20 & 21 januari 2017

All music is folk music,
I ain’t never heard no horse sing a song
Louis Armstrong

 

Henry Purcell: The British Orpheus
28 & 29 oktober 2016

“… he was especially admir’d for the Vocal, having a peculiar Genius to express the energy of English Words,
whereby he mov’d the Passions of all his auditors.” (Henry Playford, 1698).

 

It Takes Two 150

It Takes Two
17 & 18 juni 2016

Of je nu een duet neemt uit kamermuziek, oratorium of de opera, It Takes Two!

 

Hüt du dichHüt du dich
12 t/m 16 mei 2016

Hüt du dich……voor lieve maar ook gemene meisjes, eenzaamheid, winter en koude, de zoete maar ook bittere liefde, het slechte pad en de dood.
Een verzameling Duitse vocale werken van Vlaamse en Duitse componisten uit de beginperiode van de Habsburgse monarchie.

 

O Mistress Mine 150O Mistress Mine
4 & 5 maart 2016

Een bloemlezing English Songs & Duets van componisten als Vaughan Williams, Quilter, Elgar & Britten met Pianist Ben Martin Weijand .

 

Warnung 150

Warnung
19 & 20 november 2015

De aandacht voor het lied als kunstvorm nam in het Wenen van Keizer Jozef II niet zo ’n belangrijke plaats in als de ontwikkeling van kerkmuziek, opera en instrumentale muziek. De vocale kunst stond in Wenen vooral onder invloed van de Italiaanse Opera seria en buffa. Toch toonde zowel Haydn als Mozart een affiniteit met het klavierlied.

 

Liederjahr 1840

Liederjahr 1840
26 & 27 juni 2015

Ach, Clara, was das für eine Seligkeit ist, für Gesang zu schreiben. Wie mir dies alles leicht geworden, kann ich Dir nicht sagen, und wie ich glücklich dabei war. Es ist doch eine ganz andere Musik, die nicht erst durch die Finger getragen wird.

 

Vrouwe Fortuna 2015 mei Forum Vocaal

Vrouwe Fortuna
14 t/m 17 mei 2015 Fontaines St. Clair

Fontaines heeft ditmaal kennis gemaakt met  met Vrouwe Fortuna, een verzameling madrigalen, chansons en villanellen waarin het lot van de liefde alle kanten op kon gaan Of het nu hoofse liefdeslyriek betrof Venus de Romeinse Godin van de liefde, het Meiske dat jonck was of Luci en de Moor, I Fiamminghi wisten er raad mee.

 

MasterClass

Masterclass Johannette Zomer & David van Ooijen
17 & 18 april 2015

Centraal tsond wereldlijk repertoire uit de vroeg Barok van Italiaanse componisten als Monteverdi, Frescobaldi, Rossi, d’India en Strozzi  waarin Deugd en Ondeugd dankbare thema’s zijn.

 

A la Carte 150

À La Carte
13 & 14 februari 2015

Met À la Carte bood Forum Vocaal de mogelijkheid Franse delicatessen uit het liedrepertoire te proeven. Op de kaart stonden Bergerettes, Romances, Mélodies of Chansons. Aan de zanger de keuze welke Bonne Bouche naar meer smaakte.

 
BmB flyer foto 170

Bezig met Bach
14 & 15 november 2014

Bach blijft boeien, zo ook bij Forum Vocaal.
Met een verzameling prachtige aria’s uit diverse cantates is Forum Vocaal een samenwerking aangegaan met Mariette Holtrop en Barokensemble SaraBandA.

 

Caro Mio Ben III 150Caro Mio Ben III
27 & 28 Juni 2014

Wegens grote belangstelling organiseerde Forum Vocaal  voor de derde maal de workshop Caro Mio Ben i.s.m. pianiste met Lenny Vis.
Parisotti: ….The music which composers in the 17th and 18th centuries wrote was informed above all by structural purity and simplicity, great emotion and a flavour of the sweetest serenity that influenced the entire piece.

 

Au Joly JeuAu Joly Jeu 150
28 mei t/m 1 juni 2014 , Fontaines St. Clair

Dit jaar waren er geen madrigalen in Fontaines st. Clair maar stond het  Franse Chanson in de schijnwerpers.Een wereldlijk genre dat populair was bij zowel de amateur- als de professionele musicus.
18 zangers musiceerden in diverse formaties.

 

Handelen met Händel

Handelen met Händel
7 & 8 februari 2014

Aria’s en duetten uit Opera en oratorio met scenes uit Rinaldo, Ariodante, Solomon & Giulio Cesare. M.m.w Kathryn Cok, klavecimbel. Als Francesca Cuzzoni (sopraan)een aria weigert te zingen uit de opera Ottone dreigt Händel haar uit het raam te werpen en hij zegt: Madam, I know you are a veritable devil, but I would have you know that I am Beelzebub, chief of the Devils.

 

Aus meinem Musikzimmer 150 -150

Aus meinem Musikzimmer
8 & 9 november 2013

Repertoire wat vaak geschreven werd voor de vriendenkring van de componist, bedoeld om in de huiskamer te klinken.
Duetten en meerstemmige ensembles met klavier van componisten als Schubert, Schumann, Mendelssohn of Brahms vormden hiervoor het uitgangspunt.

 

Masterclass Nico van der Meel Secco recitatief

Masterclass Secco Recitatief
o.l.v. Nico van der Meel
14  & 15 juni 2013

De subtiele balans tussen het vrije spreekritme en het genoteerde ritme was een groot aandachtspunt. Speciale aandacht tijdens de cursus werd geschonken aan de bijzondere principes  die J.S.Bach in zijn recitatieven toepast.

 

MAESTRO MARENZIO 150 150

Maestro Marenzio
16 t/m 19 mei 2013

Musiceren met madrigalen o.l.v. Joost van der Linden
In 2012 was het The Silver Swan die de stilte van Fontaines doorbrak.
In 2013 zorgde Maestro Luca Marenzio  voor muzikale onrust  in dit authentieke dorpje in de Maasvallei .

 

 A Musical Banquet
1 & 2 februari 2013

Luitliederen en madrigalen gecomponeerd in Engeland aan het eind van de 16e en begin van de 17e eeuw vormden het uitgangspunt voor de Workshop A Musical Banquet. Forum Vocaal, in samenwerking met luitist David van Ooijen, werkten  met zangers die solistisch en/of  ensemble repertoire uit deze periode op hun verlanglijstje hadden staan .

 

Caro Mio Ben
23 & 24 november 2012

Arie & Duetti Antiche, wie kent ze niet. Een “bloemlezing” van vocale werken uit de 17e en 18e eeuw gearrangeerd door componisten als Alessandro  Parisotti, Luigi Dallapiccola en Knud Jeppesen (La Flora). Ideaal repertoire om een recital mee te beginnen of om te vereeuwigen op plaat of Cd.

 

Welcome to all the Pleasures
23 & 23 Juni 2012

Songs, airs en ensembles van Henry Purcell stonden centraal in deze workshop.
In de periode van de Restauratie verschijnen veel songs van engelse componisten maar het werk van Purcell valt op. Zijn stijl is vernieuwend en heeft een geheel eigen identiteit die gekenmerkt wordt door meer expressieve tekst uitbeelding, emotie en een vrijere declamatie in zijn recitatieven.

 

The Silver Swan: Musiceren met Madrigalen
16 t/m 20 mei 2012

Madrigalen en motetten(waaronder werken van  Arcadelt, Wert & Gibbons) uit de 16e en 17e eeuw vormden het uitgangspunt voor deze cursus.
De cursus vond plaats in het sfeervolle kerkje van Fontaines St. Clair,
een authentiek dorpje gelegen in de Maasvallei.
Er werd gewerkt aan de muzikale en vocale zelfstandigheid van de zangers.
Expressieve stijlkenmerken van dit repertoire zoals tekst, frasering, klankkleur  kunnen een goede invloed hebben op de muzikale impuls en intentie van de zanger. Impuls en intentie, twee aspecten van het zingen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn én onmisbaar om technische kwaliteiten van het zingen positief te beïnvloeden.

Reacties zijn gesloten.