Cupido Canta

Italië in de 17e eeuw vormt onmiskenbaar een belangrijk decor voor vernieuwingen in de Europese muziekcultuur: het ontstaan van de opera, de inrichting van de eerste openbare theaters, de ontwikkeling van het concerto en niet op de laatste plaats, de bloei van de begeleide monodie en het solomadrigaal. Het merendeel van deze vernieuwingen gedurende het Seicento waren in essentie ontwikkelingen en verdiepingen van praktijken die reeds in de 16e eeuw waren geïntroduceerd en danken mede hun bestaan aan de invloed van de Vlaamse school en aan de Spaanse muzikale traditie in de 16e eeuw.

De populariteit van het solo madrigaal dankt haar bekendheid onder meer aan  het werk van Luzzasco Luzzaschi, die aan het hof van Ferrara werkte voor de Familie d’Este. Samen met een trio van drie sopranen werden zijn uitvoeringen beroemd en bekend als de Concerti delle Dame. Componisten als Claudio Monteverdi en Girolamo Frescobaldi zijn  zeker beïnvloed door het oeuvre van Luzzaschi. Als componisten van de 17 eeuw voelden zij zich thuis in de Secunda Prattica waarin de dichterlijke tekst boven het belang van de muziek ging: prima le parole e poi la musica.
De rol van hemelse harmonische klanken uit de Primo Prattica kreeg een ware tegenhanger in het spel en de vrijheid van de basso-continuo stem, die de poëzie vol van passie, hartstocht en jammerklacht op de voet volgde, soms in een arioso-achtige stijl en dan weer op recitatief -achtige wijze.

Naast genoemde componisten viel het toonzetten van liefdes poëzie ook in de smaak bij componisten als Giovanni Girolamo Kapsberger,  Bellerofonte Castaldi, Barbara Strozzi, Tarquinio Merula en Giovanni Felice Sances .

De populariteit van het solomadrigaal kreeg ook kritiek. Zo schrijft een Florentijnse monnik Severo Bonini in zijn Discorsi e regole sovra la musica(ca,1650) het volgende:
Do you not see that today one is only concerned with composing little arias for one and two voices concerted with harpsichords or similar instruments? Madrigals to be sung at the table without instruments have been sent to oblivion, as is church music.

De hoofdrol in dit wereldlijke genre is weggelegd voor Cupido die met zijn pijl harten kan roeren, kan doen genezen maar ook kan doen sterven van liefdesverdriet. Wij zijn benieuwd naar wat Cupido gaat aanrichten op 12 en 13 oktober in de Maaskamer van Rotterdam. In ieder geval zal luitist David van Ooijen al het liefdesverdriet op de voet gaan volgen.

 

 

 

datum 12 & 13 oktober 2018
vrijdag
12 oktober 2018
18.30-22.00 uur
De Maaskamer, Westerkade 27, Rotterdam
zaterdag
13 oktober 2018
10.00-12.30 & 13.30-18.00  uur
De Maaskamer, Westerkade 27, Rotterdam
docent Joost van der Linden & Mariët Kaasschieter, zang
David van Ooijen, luit

K o s t e n

Kosten deelnemers €140,00,   aanmelden vóór 7 september 2018
(dit bedrag is inclusief koffie & thee en een uitgebreide lunch op zaterdag 17 maart)
Kosten toehoorders €12,00 per dagdeel
€40,00* gehele zaterdag (inclusief koffie & thee en een uitgebreide lunch op zaterdag 13 oktober)
€50,00* passe-partout (inclusief koffie & thee en een uitgebreide lunch op zaterdag 13 oktober)*voor de gehele zaterdag of passe-partout (vrijdag & zaterdag) dient u zich vóór 5 oktober 2018 aan te melden via het inschrijfformulier.

Reacties zijn gesloten.