Johannette Zomer

Sopraan

De laatste paar jaren komt het lesgeven meer en meer op mijn pad, en ik ben aangenaam verrast hoeveel plezier me dat verschaft. Ik sta inmiddels al weer meer dan 20 jaar op de bühne, en dat je ongemerkt zoveel ervaring opdoet, dat er altijd wel iets is dat je met de zangleerlingen kunt delen, dat vond ik een mooie ontdekking. En het kan heel bevredigend zijn als die aanwijzingen dan een doorbraak opleveren, dat zijn toch kadootjes.
Al tijdens mijn opleiding werd mij duidelijk dat ik affiniteit heb met barokmuziek; die stijl, die muzikale taal leek ik al te kennen, al te spreken. Ik pak de 17e eeuwse muziek dan nog steeds heel intuïtief aan, en meer vanuit de tekst gedacht, je zou het sprekend zingen kunnen noemen.
Tijdens de masterclass op 17 en 18 april zal ik daar dan ook veel aandacht aan besteden, en we zullen zien, dat als de liederen vanuit hun tekst worden benaderd, er technisch al veel op hun plek gaat vallen.Ik kijk er naar uit!

JZ foto JonasDe Nederlandse sopraan Johannette Zomer werkte eerst enige jaren als microbiologisch analiste alvorens zij in 1990 haar zangopleiding begon bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In juni 1997 behaalde zij haar diploma Uitvoerend Musicus. En sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).
Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, René Jacobs, Reinard Goebel en Paul McCreesh, maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Ivan Fischer, Daniel Harding, Valery Gergiev, Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd.

Johannette Zomer maakte haar operadebuut bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi’s Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (in Ligeti’s ‘Le Grand Macabre’). In 2008 nam Johannette in een nieuwe kamermuziekversie van Rossini’s Il Turco in Italia bij het Nederlands Blazers Ensemble beide vrouwelijke hoofdrollen voor haar rekening (Zaida en Fiorilla). In 2009 maakte Johannette haar debuut bij de Nederlandse Opera in Ercole Amante van F. Cavalli, onlangs nam zij twee rollen voor haar rekening in Rameau’s Platée o.l.v. René Jacobs, eveneens bij de Nederlandse Opera.

Regelmatig verleent zij medewerking aan CD-opnames. Een paar van haar laatste projecten – allen zeer goed ontvangen in pers en ether; zo noemde het gezaghebbende muziektijdschrift Gramophone haar ‘a new voice to watch’.- zijn de cd met Bach cantates (begeleid door het Engelse ensemble Florilegium) waarvoor zij in 2008 een Edison ontving, de cd L’Esprit Galant, waarop zij met Fred Jacobs de ontwikkeling van het 17e eeuwse Franse lied laat horen en de cd Love & Madness, waarop zij samen met hoboïst Bart Schneemann Händel-aria’s ten gehore brengt.

In 2013 richtte zij haar eigen ensemble het Tulipa Consort op, waarmee zij reeds optrad op de Göttinger Festspiele en met Bart Schneemann in Amsterdam.

Reacties zijn gesloten.